Matvarebransjen er ansvarlig for én tredjedel av all mat som kastes i Norge. Dagligvarebransjen står igjen for 14 prosent av dette. Nå tar Norgesgruppen, men Meny i spissen, grep for å ytterligere redusere sitt matsvinn.
En todimensjonal kode, GS1 Datamatrix, skal sakte men sikkert ta over for strekkoden vi har hatt på matvarer i over 50 år. 2D-koden inneholder mer informasjon enn den tradisjonelle strekkoden, som blant annet informasjon om eksakt utløpsdato på produktet.
Den nye tekniske løsningen blir en game changer i vårt arbeid med matsvinn. Ikke bare vil butikkene bli mer presise på innkjøp, de får mindre matsvinn og sparer tid og penger, sier Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i Meny.
I første omgang er koden innført på cirka 30 ulike kjøttprodukter hos Meny. I løpet av måneden skal den rulles ut på ytterligere 20 av Meny og Norgesgruppens egne merkevarer.
I testperioden hos Meny ble matsvinnet redusert med 18 prosent på varene som hadde ny kode.
På kjøtt har vi en nullvisjon, vi skal ikke kaste kjøtt. Da må vi jobbe med holdninger og rutiner, men også innføre teknologiske hjelpemidler. Husk at vi i snitt har ca. 12 000 ulike varer, løpende varepåfylling, mye ferskvarer og en krevende logistikk, sier Skauge.
Utvikler egne løsninger for kundene
2D-koden er utviklet av GS1 med Norgesgruppen som leder for prosjektet. På sikt er det tenkt at koden vil inneholde informasjon som opprinnelsessted, produksjonsdata, sertifiseringer og oppskrifter – som forbrukeren får nytte av.
På samme måte som butikkene nå får automatiske varslinger når produktet nærmer seg utløpsdato, vil etter hvert kundene som har lagt kjøttstykket i kjøleskapshylla også kunne få varslinger gjennom en egen app, når produktet er i ferd med å gå ut på dato.
Foreløpig skal New Zealand være eneste land i verden som har innført en lignende løsning.